Projekt obejmuje realizację dwóch Zadań:
- Zadanie 1: Dostawa wstawek hamulcowych
- Zadanie 2: Działania promocyjno-informujące
Pierwsze z zadań obejmuje zakup i wymianę wstawek hamulcowych z żeliwa w 168 wagonach do przewozu gazów typu 413Ra, 417F, 455R, 456R na wstawki kompozytowe typu LL. Łącznie zaplanowano zakup i montaż w wagonach 3 824 szt. wstawek kompozytowych.
Wagony objęte dostosowaniem do wymogów interoperacyjności w zakresie hałasu będą wyposażone w dwa rodzaje wstawek:
- wstawka kompozytowa LLIB 116 (250x80x60mm) - łącznie - 2 272 szt.
- wstawka kompozytowa LLIB 116 (320x80x60mm) - łącznie 1 552 szt.
Wstawki wykonane są z materiału, który posiada ważny certyfikat Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) oraz jest uznany przez Europejską Agencję Kolejową (ERA) za zgodny z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności podsystemu „wagony towarowe”.
Wagony objęte projektem przeznaczone są do obsługi relacji pomiędzy nadawcami i odbiorcami towarów/produktów i wykorzystywane będą w relacjach przewozowych, które obejmą zasadniczo terytorium całego kraju.
Prace związane z wymianą wstawek realizowane są przez pracowników Działu Napraw Wagonów ORLEN KolTrans S.A. w siedzibie w Płocku. Wymiana wstawek odbywa się w powiazaniu z trwającymi cyklami utrzymaniowo-naprawczymi wagonów. W szczególności podczas napraw poziomu P4 (tzw. „naprawa rewizyjna”) lub poziomu P5 („naprawa główna”).
Ponadto, w ramach drugiego zadania zaplanowano działania promocyjno-informujące polegające na umieszczeniu informacji o realizacji projektu i źródle wsparcia w postaci plakatów i oznakowania wagonów.
Efekt rzeczowy Projektu
Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia rezultatów określonych wskaźnikami produktu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa V tj. Liczba zmodernizowanych jednostek taboru kolejowego.
Efekt środowiskowy Projektu
Wymiana żeliwnych wstawek hamulcowych na kompozytowej wpłynie na zmniejszenie uciążliwości wynikających z hałasu w trakcie transportu towarów i poprawę klimatu akustycznego terenów mieszkalnych w pobliżu linii kolejowych.